HELG!

skönt slutade redan tjugo i 11 gjorde sakerna snabbt idag, bärde bord och städa lite i våran ''kojja'' ;) sen fick vi sluta! nästa vecka ska jag vara nere på AME och hjälpa Angelica på kontoret skönt att slippa vara ute och trimma!! och just nu har jag mensvärk i både ryggen och magen och det gillas inte.. :( så tog nyss två ipren så hoppas det hjälper för övrigt vet jag inte vad jag ska göra den här fredagen, antingen bara sova hela fredagen (som jag tror det blir..) men har ialla fall bestämt att jag ska träffa Frida i helgen ska bli kulitttt! förut när vi vilade lite efter vi hade bärt bort och grejer så börja vi prata om PMS och mina arbetsledare börja snacka om symtom osv. så här har ni lite information, och jag kan bara garantera att det är synd om oss tjejer. ni killar får stå ut haha!
PMS står för premenstruellt syndrom, men det finns många fler symptom än så. Fler än 150 symptom har förknippats med PMS. Dessa kan delas in i två grupper: psykologiska och fysiska. 

Psykologiska:

• Oro 

• Irritabilitet 

• En känsla av att "inte ha kontroll" 

• Gråtmildhet 

• Depression 

• Glömskhet 

• Utmattning 

• Aggression eller ilska 

• Panikångest 

• Förändringar i sömnrytm, sexlust och aptit. 

Fysiska:

• Huvudvärk/migrän 

• Svullenhet i bukområdet 

• Viktökning 

• Ömma bröst 

• Buksmärta 

• Svullna händer och/eller fötter 

• Smärta i rygg och leder 

• Illamående 

• Epilepsi, astma, migrän och herpes kan förvärras. 

En del kvinnor har så svår PMS att det blir ett verkligt problem både hemma och på arbetet. Humörförändringar kan hota att förstöra relationer med chefer, anställda, samlevnadspartner och barn. Ibland blir det så illa att en drabbad kvinnas närstående går på nålar inför "den där tiden".

Det har hänt att kvinnor begått brott när de lidit av PMS. De har ofta bedömts som icke tillräkneliga av domstol i sådana fall. När det är som värst, kan PMS göra att man vill ta livet av sig. Svår PMS kallas då den uppfyller vissa kriterier PMDD (premenstrual dysphoric disorder).

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback